Tänään puren kynsiäni. Viritän itseäni toimintaan. Vedän viimetippatiukille ja hikoilen homman ulos, vasta kun on ihan pakko. Kun ei ole enää mitään keinoa väistellä tekemisen aloittamista. Olen mahdottoman hyvä välttelijä. Sen olen oppinut, etten ole ainut.

Odotan iltaa. Odotan lokakuun loppua. Odotan marraskuun puolta väliä. Odotan ensi vuoden huhtikuuta. Ensi vuoden kesäkuuta. Odotan vuotta 2008. Odotan vuotta 2009. Sen pidemmälle en vielä odota.

Mutta nyt ensin pitäisi hoitaa yksi homma pois tieltä.

Narskis, narskis. Pian sormenpäistä näkyvät luut.

Ei. Palaan tähän hetkeen. Luettelen tämän aamun saavutukset, vaikka tuntuu, etten mitään ole tehnyt. Ehkä pääsen sillä tavalla vauhtiin.

1. Heräsin. Se on aina suurenmoinen saavutus. Jotkut eivät herää koskaan.

2. En hoppuillut koko aamuna. Terveellistä sydämelle.

3. Vein lapsia bussipysäkille ja kouluun. Ajoin rajoitusten mukaan. Sen niistä sakoista oppi.

4. Vietin laatuaikaa kirjastossa. Kirjastotäti sanoi, että pitää erityisesti minun kanssani asioinnista, koska minulla on niin kaunis käsilaukku.

5. Kävelin. Eessuntaas. Kun istuin autoon, tuntui kuin olisin voipulla pellillä.

6. Join paljon vettä. Ilman vesipulloa ei voi enää mennä minnekään. Ilman vesipulloa tuntuu alastomalta.

7. Kävin nostamassa puntteja. Siellä oli hauskaa. Aamupäivisin kuntoaan kohottavat harmaahapset ja minä. Siitä tulikin mieleeni, että olisi syytä käydä kampaajalla.

8. Kirjoitin hakemuksen yhteen työpaikkaan. En usko, että tärppää. Minkä takia jonkun ihan yksinkertaiselta tuntuvan homman saaminen on kiven takana? Ei se ainakaan asenteesta ole kiinni. Minä olen tosi hyvä työntekijä oli homma mikä oli. Olenkohan koskaan luistanut mistään...? Kerran söin työpaikan keittiöstä varastetuksi tietämäni jäätelön kello kolmen aikaan yöllä erään lahtelaisen kuvanvalmistamon takapihalla. Se oli kesäduuni. Silloin oli vielä filmejä mitä kehittää. Postilaitoksella ammuin kuminauhoja, kun muutkin niin tekivät. Seppälän myyjänä vetkutin tupakkataukoa aina parilla minuutilla pidemmäksi. Kun siivosin tehtaan ikkunoita, en vaihtanut pesuvettä niin usein kuin olisi pitänyt. Kun olin Alkossa myyjänä, maistelin aamupäivän koulutustilaisuudessa viinejä liikaa ja olin töissä huppelissa. Kiukuttelin aamuyön öriseville asiakkaille, kun olin baariapulaisena. Onhan näitä. Ehkä en olekaan täydellinen työntekijä.

9. No niin, nyt on juuri oikea hetki aloittaa työnteko.